Aktualności

16-06-2020

Ewa Ściubidło, Mallson: pandemia wzmocni pozycję parków handlowych

 

Mamy informacje z ostatnich dni, iż jeden z największych banków dostał właśnie „zielone światło” od centrali na finansowanie parków handlowych o pow. do 10.000 m2 GLA. Wiele innych banków poinformowało, iż wróci do rozmów w najbliższych tygodniach – w wywiadzie dla SCF News / Retailnet.pl mówią Ewa Ściubidło, Wiceprezes Zarządu, Mallson Polska. Pierwsza część wywiadu dotyczy głównie inwestycji w segmencie parków handlowych. Jutro druga część i pytania o warunki najmu na jakich rynek działać będzie po koronawirusie.

Projekty typu convenience – to format, które najlepiej radzi sobie w obecnych warunkach. To jest trend trwały czy chwilowy? 

Jak się okazało jest to sprawdzony koncept na wszystkie czasy, który dobrze sobie radził przed pandemią jak i w obecnej sytuacji. Jako firma Mallson już wcześniej intensywnie rozwijaliśmy ten sektor rynku i postawiliśmy na parki handlowe. Zrealizowaliśmy już ok 30 takich obiektów a aktualnie w portfolio spółki w procesie projektowania i wynajmu znajduje się kolejne kilkadziesiąt. Zgadzamy się też z dość powszechnym już poglądem, iż pandemia tylko wzmocni trend wzrostowy dla tego typu projektów.

W opinii niektórych ekspertów w najtrudniejszej sytuacji będą centra handlowe w średnich miastach. Czy zgadza się Pani z taką opinią? 

Nasze dane, ale też informacje od najemców świadczą … o czymś dokładnie odwrotnym! To duże galerie handlowe w dużych miastach mają większy problem. Wiemy, że to głównie mieszkańcy dużych miast „przesiedli” się na on-line. Poza tym, w mniejszych miastach galerie są jedną z głównych atrakcji i miejsc kreujących eventy, wydarzenia kulturalne, rozrywkowe, etc. i to się nie zmieni. W dużych miastach, alternatyw zarówno do spędzania czasu, ale też robienia zakupów czy skorzystania z oferty gastronomicznej – choćby na ulicach – jest dużo. W mniejszych miastach większość tych funkcji przejęły galerie, dlatego o ich wyniki jestem spokojna. Pamiętajmy też, iż czynsze w mniejszych miastach są znacznie bardziej dostosowane do obrotów – tu nie zdarzają się przypadki posiadania sklepów wyłącznie dla celów prestiżowych – za wszelką cenę …

Czy i w jakich formatach możemy oczekiwać nowych inwestycji?

Na pewno część inwestorów z nowymi inwestycjami będzie obserwować sytuację na rynku lub przesuwać je na kolejne lata.

Z rozmów i obserwacji widzimy, że te inwestycje, które są nadal realizowane, to właśnie bezpieczne projekty, takie jak parki handlowe czy nieprzewymiarowane galerie handlowe.

Ponadto w ostatnich dniach zgłosiło się do nas kilku inwestorów dotychczas działających w innych branżach, zainteresowanych wejściem na rynek parków handlowych.

Co ciekawe widzimy także „ruch” w stronę parków handlowych po stronie najemców, którzy do tej pory stawiali wyłącznie na centra handlowe, co na pewno także wzmocni rozwój tego sektora.

Jaka jest ocena perspektyw dla rynku parków handlowych ze strony banków? 

Banki zwiększyły swoje poziomy bezpieczeństwa i wymagania w stosunku do inwestorów, ale to wciąż bardzo atrakcyjny dla nich kawałek tortu.

Na pewno wysokość wkładu własnego oraz poziom przednajmu będą rosły i skłonność banków do elastyczności w tych elementach spadnie.

Mamy informacje z ostatnich dni, iż jeden z największych banków dostał właśnie „zielone światło” od centrali na finansowanie parków handlowych o pow. do 10.000 m2 GLA. Wiele innych banków poinformowało, iż wróci do rozmów w najbliższych tygodniach. Liczymy więc iż w sierpniu/wrześniu sytuacja w tym względzie wróci do względnej normalności.

Dzisiaj w centrum uwagi całego rynku jest są renegocjacje warunków najmu, ale przecież równolegle pracujecie zapewne nad kolejnymi projektami …

Przez ostatnie tygodnie zajmowaliśmy się niemal wyłącznie renegocjacjami kilkuset umów najmu i warunków na czas lock down i wychodzenia z niego. Wreszcie jednak wracamy do normalnej pracy – rozpoczęliśmy finalizowanie umów dotyczących nowych inwestycji.

Jednym z naszych flagowych projektów jest Galeria Wiślanka w Żorach. Szczególnie w tych czasach, będzie to wyjątkowe wydarzenie na rynku – to jedna z ostatnich nowych galerii handlowo-rozrywkowych w całym kraju a jednocześnie, to jedyny duży obiekt handlowy otwierany jesienią tego roku. Myślę więc, że cała branża będzie mogła traktować otwarcie Wiślanki jako swojego rodzaju „marker” sytuacji. Obiekt będzie więc wyjątkowy nie tylko ze względu na lokalizacje, catchment, świetny miks najemców czy nowoczesną architekturę z elementami historii Śląska. Znamienne jest też to, iż inwestorem jest w 100% polska, rodzinna firma, do tego bez wcześniejszego doświadczenia w tak dużej inwestycji. Dlatego, tym bardziej trzymajmy wszyscy kciuki za sukces obiektu. Jesteśmy przekonani, iż dobre otwarcie Wiślanki ośmieli najemców do nowych otwarć, inwestorów do kolejnych projektów, a pogłoski o końcu tego typu obiektów okażą się przedwczesne …

Wiślanka do duży projekt, ale w waszym portfelu jest też wiele mniejszych. 

W tym roku będziemy też mogli przetestować otwarcie mniejszych formatów – jesienią otwieramy 4 nowe parki handlowe. Park Handlowy „Rynek” w Zawierciu, Go!Park w Gorlicach a także 2 nowe obiekty sieci MultiBox: w wielkopolskiej Trzciance oraz na warszawskim Wilanowie. Wszystkie w dniu otarcia będą wynajęte w 100%.

Przyszły rok zapowiada się też bardzo aktywnie. Na wiosnę 2021 r. otwieramy nasz hybrydowy projekt – Centrum handlowe Sekunda w Jędrzejowie. Udało nam się jednak wykreować obiekt ze świetnym miksem, który stanie się centrum handlu dla całego regionu. W Sekundzie, na około 40 lokalach, handlować będą najpopularniejsze marki (m.in. Lidl, Pepco, CCC, Sinsay, Rossmann, MediaExpert, Jysk, Smyk, Martes Sport, Diverse), a do wynajęcia pozostało nam już tylko kilka mniejszych powierzchni.

Także na pierwszą połowę przyszłego roku szykujemy kolejny projekt „warszawski”. Wkrótce ruszy budowa kolejnego parku handlowego sieci Era Park w Rembertowie. Obiekt powstanie na terenie o głębokich tradycjach handlowych, w pobliżu znanego targowiska miejskiego. Projekt wzbogaci istniejącą ofertę handlową mieszkańców tej dzielnicy Warszawy o znane i popularne marki branż modowej, rtv-agd, drogeryjnej, usługowej, wyposażenia wnętrz i innych.

W II połowie 2021 r. otwieramy m.in. Parki Handlowe: Retalia w Grodzisku Mazowieckim, Mozaika w Krotoszynie czy MultiBox w Szamotułach.

Mamy w naszym portfolio kolejne kilkadziesiąt projektów w przygotowaniu i jesteśmy przekonani, że pomimo epidemii branża nieruchomości komercyjnych nadal będzie się rozwijać.

 

Źródło: Retailnet.pl


Adres

ul. Złota 44/456, 00-120 Warszawa

Telefon

+48 22 620 46 00